4 tips voor een efficiënte bedrijfsvoering

Met de opkomst van het internet en de mogelijkheden die zich daardoor in rap tempo ontwikkelen, gaan steeds meer bedrijven op zoek naar manieren om hun bedrijf zo efficiënt mogelijk te besturen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je wel efficiënt werkt? We geven hier vier tips voor een efficiënte bedrijfsvoering. 

  • Stel een visie en doelen op

Zonder een doel, kan je ook niet doelgericht en efficiënt werken. Zorg er dus in elk geval voor dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Dit hoeft niet alleen een organisatiebreed doel te zijn, het kan ook goed zijn om per project of afdeling een subdoel te stellen. Op die manier werken medewerkers echt concreet naar een (sub)doel, waardoor ze gemotiveerder aan de slag zullen gaan.

Doelgericht werken moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bedrijfssfeer. Om kwaliteit te leveren moet je als bedrijf ook flexibel zijn en de mogelijkheid bieden om te leren. Op deze manier ontstaat er een prettig werkklimaat. Dat werkt weer motiverend op de medewerkers.

  • Verdeel de taken op de juiste manier

Om efficiënt aan de slag te gaan, is het belangrijk dat medewerkers goed weten wat hun taak is. Stel daarom één procesmanager aan per project of afdeling. Dit zorgt ervoor dat er geen tegengestelde signalen kunnen worden afgegeven. De procesmanager moet erop toezien dat elke medewerker taken heeft, en goed weet wat hij of zij moet doen. Ook is het belangrijk dat medewerkers van elkaar op de hoogte zijn van wie wat doet. Dat maakt de samenwerking en de communicatie onderling soepeler.

  • Automatiseer routinematige taken

Veel routinematige taken hoeven tegenwoordig niet meer met de hand gebeuren. Er zijn namelijk tal van mogelijkheden en softwareprogramma’s om zulke taken te automatiseren. Zo kunnen nieuwe klanten bijvoorbeeld automatisch in het klantsysteem komen te staan bij hun aankoop, of kunnen facturen automatisch worden verstuurd. Het automatiseren van zulke taken kan ontzettend veel tijd schelen. Medewerkers hoeven geen saaie, repetitieve handelingen meer te verrichten, waardoor ze zich kunnen richten op leuker en uitdagender werk.

Marketing automation houdt in dat je als bedrijf geautomatiseerde systemen gebruikt om in te spelen op de behoefte of vraag van een (potentiële) klant. Zo kan je bijvoorbeeld automatisch nieuwe klanten welkom heten, of gepersonaliseerde aanbiedingen sturen. Het doel van marketing automation is uiteindelijk om meer aankopen te realiseren, en klanten langdurig aan je bedrijf te binden. Marketing automation zorgt voor flink wat gemak, en voor inzicht in klanten. Daar kan je als bedrijf dus efficiënt gebruik van maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.