Meest populaire Japanse auto’s voor de import

Voor veel autofanaten zijn JDM-auto’s een schuldig genoegen. Het maakt niet uit of ze van brullende V8’s houden of de voorkeur geven aan Duitse precisie-engineering, er zijn maar weinig autoliefhebbers die het geluid kunnen weerstaan van een getunede K-serie die gilt als VTEC aanslaat, of het keelachtige gerommel van een goed getunede WRX.

Bijgewerkt april 2021: Als je een fan bent van Japanse sportwagens, er een wilt kopen of importeren, of gewoon meer wilt weten over JDM auto’s, dan hebben we deze lijst bijgewerkt met meer accurate en recente informatie.

JDM, natuurlijk, verwijst naar de Japanse binnenlandse markt, in feite, auto’s die alleen worden verkocht in Japan. Echter, met de tijd, het is verwaterd tot auto’s die zijn gemaakt in Japan geëxporteerd naar andere landen op te nemen. Sommige “JDM auto’s,” waren nooit beschikbaar in Nederland, anderen zijn licht gewijzigd om ze legaal voor de invoer-en waar dit het geval is, zullen we uitleggen wat de verschillen.

Japanse autofabrikanten hebben ons enkele van de beste auto’s ooit geschonken, en elke echte autoliefhebber herinnert zich hoe de Nissan Skyline R32 zowel in 1991 als in 1992 de Australische Bathurst 1000 won, de status quo verstoorde en wijzigingen in de regels afdwong waardoor “Godzilla” niet meer aan de race mocht deelnemen.

Elke Japanse autofabrikant heeft zijn eigen unieke kenmerken, en in sommige gevallen heeft dat hen een cult-achtige aanhang bezorgd. Nissan, bijvoorbeeld, staat bekend om auto’s die gemakkelijk kunnen worden afgesteld om verbijsterende vermogens te bereiken. Mitsubishi staat bekend om auto’s die bochten kunnen nemen met ongeveer drie keer de snelheid van het geluid.

Dit is zeker geen uitgebreide lijst van elke legendarische JDM auto ooit geproduceerd; daarvoor zouden we een website nodig hebben die twee keer zo groot is als Wikipedia. In plaats daarvan hebben we een aantal moeilijke keuzes gemaakt en de lijst ingekort tot  JDM auto’s waarin iedereen ten minste één keer zou moeten rijden.

FD3S Mazda RX-7

De FD was de derde generatie van de RX-7, en hoewel het misschien wel de mooiste generatie is, is het ook de meest onbetrouwbare. Veel liefhebbers van versnellingsbakken waren echter meer dan bereid om zijn tekortkomingen door de vingers te zien, in ruil voor de intense zintuiglijke overbelasting die optrad wanneer ermee werd gereden. De RX-7 is uniek dankzij zijn twin-turbo 13B Wankel rotatiemotor die een hemels geluid maakt dat liefhebbers van muscle cars al dan niet nachtmerries bezorgt.

Op de Japanse markt kon men kiezen uit vier verschillende modellen, maar op de Amerikaanse markt was dat er slechts één. De verschillen zaten hem in de bijgeleverde opties, waarbij de Japanse top-of-the-line Type RZ Recaro stoelen, Bilstein dempers, BBS wielen en ruwweg 30 kilogram gewichtsbesparing kreeg. Na 1996 kregen de JDM modellen ook een nieuw ontworpen ECU en vacuümsysteem.

Leestip: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/

Toyota Chaser JZX100

Het duurde een tijdje voordat de Toyota Chaser aansloeg buiten Japan, in feite werd hij pas echt populair toen enthousiastelingen op zoek gingen naar alternatieven voor de steeds duurder wordende Toyota Supras of Nissan GT-R’s. De kracht van de Toyota Chaser is dat hij wordt geleverd met een 1JZ-GTE motor, waardoor hij snel en leuk is om te rijden, hij is goed uitgebalanceerd en enigszins ingetogen, en ten slotte heeft hij vier deuren, dus hij is eigenlijk praktisch.

De auto had veel (voor die tijd) luxe opties, waardoor het een comfortabele en verstandige auto is om in rond te cruisen of zelfs dagelijks in te rijden. Het beste van alles is misschien wel dat die hoogtoerige, door Yamaha getunede motor gemakkelijk een verhoging van de boost boven de standaard 9 PSI aankan.

Mitsubishi Lancer Evolution VII RS

Net als de Mazda RX-7, was de Mitsubishi Evo VII onderdeel van een line-up die zeer goed werd ontvangen als gevolg van zijn bijbelse tractie, zijn 2-liter, turbo vier-cilinder motor, en het vermogen om deel te nemen in de nooit eindigende internet argumenten met WRX-eigenaren. Echter, zo goed als hij was, had hij ook enkele gebreken – hij had kunnen profiteren van grotere remmen en kortere schakelwegen.

Officieel leverde de Evo VII 276 pk en 275 lb-ft koppel, hoewel sommigen zeggen dat hij in het echt meer vermogen leverde dan dat. Eén ding is zeker, de Evo kon dat vermogen ongelooflijk goed kwijt dankzij zijn vierwielaandrijving, waardoor hij in staat was om krachtigere auto’s te verslaan. Oorspronkelijk waren de Evo’s alleen bedoeld voor verkoop in Japan, maar dankzij hun onverwachte populariteit en wat overredingskracht van Ralliart, werden ze uiteindelijk ook beschikbaar gemaakt voor buitenlandse markten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.