Tips guerrilla-marketingcampagne

Er is geen algemene werkwijze voor het opzetten van een succesvolle guerrillamarketingcampagne. Integendeel, originaliteit is de sleutel. Maar er zijn natuurlijk wel richtlijnen die de kans op succes vergroten. In dit artikel geven wij tips voor het uitvoeren van een succesvolle guerrillamarketingcampagne die sterke impressies oplevert met uw doelgroep.

1. Focus op het publiek

Guerrilla-marketingtactieken mislukken wanneer merken hun eigen interesses boven hun publiek stellen. Zorg er vooral voor dat je je publiek kent, waar ze rondhangen (online en offline), hoe ze communiceren, wat belangrijk voor hen is en naar wie ze opkijken. In deze context zullen uw guerrillamarketingtactieken een veel betere kans van slagen hebben.

2. Zorg dat u een call-to-action hebt

Guerrilla-marketingcampagnes kunnen zeer nuttig zijn met een call-to-action. Informatie uitdelen met uw bedrijfsinformatie is niet effectief. Als u resultaten wilt, moet u zorgen voor een call-to-action. Denk maar eens aan een weggeefactie, kortingsbonnen of een andere koppeling die hun aanzet tot het invullen van contactinformatie voor follow-up. Op deze manier kunt u uw conversie en ROI (return on investment) voor de campagne bijhouden.

3. Vermaken, schrikken en verrassen

Succesvolle guerrillamarketingcampagnes vermaken, schrikken en verrassen. Bovendien zijn ze vrijwel altijd creatief en origineel. Deze vormen van hilarische toiletreclame gingen viraal omdat deze uitingen anders zijn dan alle standaard toiletreclames, zoals posters en banners. Of deze tassen met een creatief design die extra opvallend zijn en daardoor bijdragen aan de merkherkenbaarheid:

Tassen met creatief design

4. Focus op kleinere groepen

Het is verleidelijk om direct op grote groepen te focussen, maar het is juist moeilijker om een relatie op te bouwen met deze groep. Het is gemakkelijker om relaties te creëren en te onderhouden met kleinere groepen. Het focussen op kleine groepen geeft je de mogelijkheid om een grotere indruk te maken en merk ambassadeurs te ontwikkelen.

5. Onderzoek

Voordat u marketingcampagnes uitvoert, moet u uw doelgroep van binnen en van buiten kennen. Dit betekent het uitvoeren van onderzoek, onderzoek en meer onderzoek. Als u uw doelgroep zo goed kent als u zou moeten, kunt u analyseren welke platforms en hulpmiddelen het beste werken, niet alleen om uw doelgroep te bereiken, maar ook om een blijvende indruk achter te laten.

6. Wees geen copycat

De meest succesvolle guerrillamarketingtechnieken moeten onconventioneel en origineel zijn als je echt de aandacht van je publiek wilt trekken. Consumenten herkennen copycats en dat levert vaak negatieve publiciteit op. Consumenten belonen marketeers die slim, origineel en creatief zijn.

7. Focus niet op viral gaan

Focus niet op het viral laten gaan van de marketingactie. Streef naar iets dat echt waarde toevoegt aan het leven van consumenten. Consumenten zijn degenen die content vastleggen en dat vertaalt zich in sales. Of iets viraal gaat is ook mede afhankelijk van hun vervolg actie na het zien van de campagne, daar heb je geen invloed op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.